måndag 4 april 2011

ta en nummerlapp, till Mr.trist

Jag var 17 år, hon satt där mitt emot på en parkbänk och tittade in i min själ med sina stora valpögon som var inringade med svart smink. Hennes blonda hår fladdrade lätt i vinden och parfymen doftade underbart. Där satt vi i ett underbart möte... jag förstod att det här var min chans att göra ett bra intryck, för hon var intresserad av mig. Så jag berättade om allt intressant som hade hänt i mitt liv, Counterstrike, resan till Spanien med föräldrarna och hur min syster var allergisk mot katter. Hon svarade med att berätta om sin bror som bodde i Tyskland, alkisen som hade stött på henne utanför gymnastiken och morsan som inte kunde ge utegångsförbud längre, för hon var vuxen nu.

Det gnistrade i våra ögon och kyssen var grymt nära, hela världen stod stilla och det blixtrade runt oss när hon tog min hand. Vi var ensamma i natten, en natt man inte glömmer direkt. Inte för att jag är nostalgisk av mig, mer konstatera att det aldrig mer kommer hända. För nu är det mer som återkommande anställningsintervju där man svarar samma lika...

Hon: - Jag heter Jenny, men vad gör du annars då?
Jag: - euhm...

Som en dålig teaterföreställning på Trångsunds värdshus drar man samma repertoar igen. Intresset att dela med sig om sitt privatliv är lika mediokert som en svettig Carpriciosa... vart man har varit i världen, vad man gillar för mat, musik, om man är drogliberal, hund eller katt, vill du ha barn. bla bla bla...

Hon: - Airsoft, vad är det?
Jag: - suck...

De färgglada fjärilarna i magen har bytts ut mot obehagliga silverfiskar, den goda jordgubbekyssen smakar nu Marlboro, mys med Lejonkungen har bytts ut mot en politisk debatt framför Babel...

Hon: - Vaddå? Typ Gladiator?
Jag: - ...nej, det mer av en festival på Gotland och vi dricker inte blod..

Hon är så speciell, hon sticker verkligen ut. Hon har ingen humor, spontanitet som ett arbetsschema och snorar ner min kudde. Gillar Basshunter, pudlar och talar lite för länge med min granne om vädret.

Hon: - Jag hoppas jag inte pratat för mycket, men jag kan gå loss om någon nämner melodifestivalen, det är så underbart.
Jag: - mmm... visst är det, kan du gå nu?

Speed-dating är inget för mig, kanske Silent-dating vore nått. Definitionen av en bra vänskap sägs vara när man kan umgås i tystnad med varandra. Kan vi inte hålla käften tillsammans, får det vara för mig!

Hon: - Hur kan du lyssna på den här skiten?
Jag: - Det är Tom waits...
Hon: -aja, whatever, jag sätter på Europe, har du hört Final countdown?
Jag: - mmmm....

Hon ska till Kina och gå runt muren, till Ghana och rädda barn, dricka vin i Rom, dansar originell Afrikansk dans, har varit i New York, hoppat fallskärm osv. Hon är så exotisk, hon vill så mycket, hon är så fri, hon är en så down-to-earth Havanna mamma, så trist.

Jag: - Jaha, men har du inte än hoppat bungyjump från en brinnande helikopter och ätit tryffel med näsan samtidigt? Det är sånna tjejer jag letar efter. Lite alternativa...
Hon: - euhm...?

1 kommentar:

  1. Det blir ta mig tusan bättre och bättre!
    *tummen upp* Jag hoppas att Manny kan måla passande bildmotiv senare.

    SvaraRadera