torsdag 13 oktober 2011

Mumbo jumbo

Det kliar i min kropp, alla hår har rest sig och svansen står rakt upp. Som en katt inträngd i ett hörn väser jag och är skräckslagen över att behöva besvara ingressen av denna konversation. Min hjärna har på en millisekund sammanfattat deras diskussionsunderlag under en huvudrubrik, astrologi.


-Det är vinter nu, klart att du sover dåligt om du är född i vågen!


Vänd er inte mot mig, tala inte med mig, håll mig utanför, det här kan endast sluta dåligt. De snirklar sig runt på ovetandes analyser om människors olika beteende, som tar sin sista anhalt i ett gemensamt samförstånd. Ett samförstånd jag ställer mig bredvid och iakttar.


-Min fru och jag har olika planetåldrar, zodiakkombinationen stämmer inte överens med sjunde husets front stjärna. Därför fungerar det bäst om vi endast kör missionären, så klart.  


Om den första delen av Astrologi termen kom från det finska språket hade det varit mer "logisk", det hade helt enkelt blivit"stjärnkatalog". Men det är tydligen "Hur-människan-påverkas-genom-himlakroppar-läran". En allsmäktig lära som kan förutspå allt möjligt, iaf enligt metros horo-spåtant:


-Du kommer träffa någon idag, som du inte träffat på länge!


Kan du precisera det lite mer tack? Vad är länge? Vem är någon? Räknas min påhittade vän i huvudet som jag inte talat med på länge? Jag har astrologi allergi, som ger mig grava mentala utslag i form av neurotiska utbrott på dess utövare.


Kan du inte dra till med att du tror på spöken också så är min dag fulländad, jackpot, en komplett seger för tantrajägaren med ögon som lasersikten. Ett perfekt sätt att förstöra min kopp kaffe, hur ska vi kunna ha en vanlig konversation efter detta, när allt jag kommer tänka nu är; Om jag fick bestämma ditt stjärntecken, vore du en rankfoting.


"Tvillingarna trivs med det orubbliga faktum att tiden går, att allt som kommit ska försvinna och att inget varar beständigt. Inte så att de själva driver fram förändringar, men de är alltid på första parkett" 


Jag behöver inte fundera över min framtid numera, för tiden går och ingenting varar. Jag förändrar ingenting även fast jag kräver mycket uppmärksamhet, jag som tvilling är en grå och trist passagerare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar